Erika - Tips till en lång och fin man o svans!

Många vill ju att ens häst ska ha en lång och fin man. Men har hästen en kort man är de en lång väg dig! Med Tura hade jag tur då hon hade rätt lånh man när jag köpte henne! Men alla har ju inte de. Så tänkte ge 3 enkla tips till en längre man, detta funkar ju även på svansen.
 
- Borsta manen innan varje ridtur (ev. ett par små drag efter också)
 
- När du borstar manen så använd en hel borste så att de t.ex. inte sakans några plast "pluppar" så att de är vasst, de sliter. Och använd pälsglans för att de ska vara lättare, då sliter de inte lika mycket! OBS, tänk på att inte spreja luggen då de finns risk för att dom får de i ögonen osv.
 
- Om du har halstäcke så kan du fläta manen så att de inte sliter så mycket.
 
Sen finns det glansspray och saker man kan ge hästen för att hjälpa till, men jag ger inget sånt och har inte koll på sånt heller.
 
Turas fina man
 
Såhär brukar jag fläta, fast denna vart rätt lös, jag brukar försöka få flätan attsitta så 
nära hårfästet som möjligt.


Kommentarer




Ditt namn;

Din mail;

Din blogg;

Din kommentar;

Trackback